torsdag 28 mars 2013

Språkpolisen


Jag har nog alltid varit lite av en språkpolis: tycker att språkbruk i såväl i tal som skrift är en väsentlig del av vardagslivet. Därför har det varit frustrerande de senaste månaderna att bara kunna hantera diverse tangentbord enbart med höger pekfinger. På min bärbara dator har dessutom tangenten "K" varit ur funktion. Mina tangentbegränsningar har medfört missade mellanslag men även extra mellanslag = särskrivningar, vilket jag är allergisk mot. Jag brukar roa mig med att nöjesläsa diverse skrivregler som Språkrådet och TT använder sig av – och inte minst att försöka tillämpa dessa regler i praktiken.

Några av reglerna för språk i löpande text som inte verkar vara helt kända:



  • När siffran efter decimalkommat är 1 kan singularis eller pluralis användas: 1,1 sekund eller 1,1 sekunder.
  • Förkortningar som uttalas som ett ord skrivs med versal i början och därefter gemener, exempelvis Nato,Uefa, Iksu och Gais (även om det skulle vara enbart versaler i organisationens logotyp). 
  • När.bokstäverna uttalas var för sig är det däremot versaler som gäller rakt av, exempelvis IFK, LKAB, AIK eller liknande.
  •  ”I Montenegro bor montenegrinska montenegriner"




1 kommentar:

  1. Mikael Karlholm28 mars 2013 kl. 20:59

    GAIS stavas GAIS. Finns inget språkråd som kan ändra på det ;-)

    SvaraRadera