torsdag 21 mars 2013

"Miljontals beslut per dag” på Försämringskassan

Inom  kort kan det bli så att jag är i behov av en personlig assistent. Detta är (tyvärr) något man måste ansöka om via Försämringskassan.
Handläggningtiden för detta är fyra månader! Såg på nyheterna igår kväll om ett annat fördröjt ärende.
En F-kasssan-chef försvarade där sig med att de tar ”mljontals beslut per dag”. Vet hon över huvud taget hur ofantligt mycket en miljon är? Vissa av besluten tar förstås bara en halv sekund att ta. Räknar hon varje gång handläggarna beslutar att lyfta armen för att skriva ”Nej”? Eller hennes eget beslut att ta en extra kanelbulle till fikat?
Hårddrar man det föregås väl även varje steg och andetag av någon form av beslut…

Bort med straffarna!
I innebandyns SM-slutspel avgörs alla oavgjorda matcher med 10 minuters sudden death och därefter direkt straffläggning.Jag har adrigt varit särskilt förtjust i detta upplägg. Rättvisan i ett straffläggnigsavgörande kan alltid diskuteras, oavsett sport. Nu hör det dock till saken att just innebandystraffar kan vara väldigt öförutsägbara och undehållande.
Men en utökad sudden-tid till 20 minuter skulle säkerligen bidra till att matchhjälten har gjort ett spelmål.

Utrymme kvar på hårddisken…
Två av tränarprofilerna inför kvällens kvartsfinaldrabbning i Sunndsvall  (som sänds i TV4 Sport), Magnus Näsman och Markus Puskala, är båda födda den 20 december 1972. Detta var bara en kuriosa som slog mig igår. Uppenbarligen har jag lite hårddiskutrymme kvar däruppe! Vet inte om jag borde fascineras eller skrämmas över detta…

Hur fantastiskt svårt kan det vara…
.. att klämma in ”Källa:innebandy.se” efter en text/faktaruta? Åtminstone i de fall där den berörda källsajten har lagt flera år på att kartlägga spelarhistorik. Men detta (förkastade?) arbete är ett faktum som vissa magazin bara tar för givet!

1 kommentar:

  1. Har haft förmånen att vara tränare för lag med (nästan) stensäkra straffskyttar, då är det inte så dumt. Men jag håller med, förläng sudden. Detta skulle även göra att mentala och fysiska kapaciteten blir än viktigare. För att inte vara helt anonym så kan jag avslöja att ett av lagen med bra straffskyttar var SK Vide.

    SvaraRadera