tisdag 29 januari 2013

Leverans av rullstol...

Rullstol är ett hjälpmedel som jag främst har associerat med andra handikappade med särskilda behov.

Själv har jag inte kunnat sätta in mig in en roll som handikappad på det sättet.

Därför var det en lite surrealistisk känsla idag, då arbetsterapeuten kom hem till oss och provade ut en rullstol som var avsedd för mig!

Men faktum är ju att det just nu är nödvändigt med hjälpmedel av olika slag, så rullstolen är välkommen.

Jag har gjort några överraskande praktvurpor mitt på golvet. Hjälpmedlen är till för att minimera riskerna att ramla omkull fler gånger.

Just nu omfattas hela min vänstersida av förlamningen. Svagheten i ben och fot försämrar balansen. Jag har redan gjort ett par handlösa fall här hemma. Allt som kan förhindra nya fall är förstås bra! Däremot är det lite snirkligt att trixa sig framåt med rullstolen, när bara ena handen fungerar. Man får hjälpa till med fötterna. 
                            
Förlamningssituationen stör mig förstås väldigt mycket och allt som den hindrar mig från.
Det viktigaste just nu att jag fortsätter jobba på med de övningar som jag fått från sjukgymnasten. Att arbeta upp styrka och rörlighet är förstås viktiga bitar kring hela min rehabilitering.

Jag är samtidigt medveten om att det inte finns några garantier på att alla funktioner återkommer fullt ut.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar