tisdag 18 december 2012

The Proust Questionnaire

Filip och Fredrik är en betydande duo inom svensk underhållning. Framför allt den mest sammansvetsade. Däremot är det inte så att jag nödvändigtvis måste se varje ny tv-show som de gör.

För tillfället håller jag på att lyssna igenom deras digra samling av podcast-avsnitt. Jag tror att de snart är uppe i 130 stycken.

Emellanåt återkommer de till ”The Proust Questionnaire” – ett standardformulär med frågor som någon känd person brukar få besvara på baksidan av amerikanska tidskriften Vanity Fair.
Ett podcastavsnitt gick ut på att på att Filip fick besvara formulärets frågor. Ganska tidigt kom frågan ”Vilken är din största skräck?”.

Han svarade blixtsnabbt : ”Cancer”.

Jag klandrar honom inte för det svaret. Men svaret hade lika gärna kunnat varit ”att få en allvarlig sjukdom” i mer allmänna ordalag eller att någon av hans anhöriga ska råka ut för något. Han svarade i alla fall att cancer vore värre än att dö knall och fall. 

Hade jag fått samma fråga innan min tumör upptäcktes vet jag inte vad jag hade svarat. Just cancer är väl något som de flesta fruktar, förståeligt nog.

Men med lite distans nu, har jag många gånger tänkt att ett direkt olycksfall med dödlig utgång, vore värre än det jag nu har drabbats av.

Knall och fall innebär ju att allt tar slut direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar