måndag 16 januari 2012

Tid i utmätt form

Det kan ju vara så att jag har en begränsad tid kvar av mitt liv. Vem har inte det förresten?! Allas liv tar slut någon gång!

Som jag har varit inne på tidigare kan man inte grubbla alltför mycket på vad jag i så fall kommer att missa.  Visst: det finns personer som inte ens vill bli gamla men jag hade sett fram mot förmånen att åmogna vidare tillsammans med familj. Även om det alltid är ”highlife”med familjen har vi just avslutat det jobbiga decenniet med ständigt ett barni åldern fyra år eller yngre.
Men som sagt: hellre fokusera på alla lyckliga stunder som livet har bjudit på!

Sedan är det ju faktiskt också så att ingen läkare i världen kan svara på hur begränsad tiden skulle vara i just mitt fall. Fortfarande tänker jag att just jag kanske är den som kommer att förbrylla forskningen och bryta mönstret i alla studier!

TILLBAKABLICK: Samma vår som vårt bröllop, 1998, diagnostiserades min svärfar med en obotlig form av cancer i benmärgen. Det var ett tungt besked. Vi bodde i Uppsala på den tiden och jag brukade cykla till jobbet. Arbetsdagen efter beskedet kom tårarna direkt. Jag orkade inte vara kvar många minuter på jobbet innan jag cyklade hem igen.
Jämfört med min sjukdomsbild hittills drabbades han av mer smärta och var inlagd på sjukhus under längre perioder. När vi flyttade in i vårt nya hus minns jag att han var på benen och hjälpte till att dammsuga större delen av huset innan möblerna skulle på plats. Vid något tillfälle lyckades han komma ut i skogen och delta i den jakt som han älskade. Det var en känsla som gjorde mig alldeles varm. Han somnade sedan in den sista september 2006.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar