måndag 23 januari 2012

Lära för livet


TILLBAKABLICK: Min moster och hennes familj har under många år slitit hårt och byggt upp en omfattande tivoliverksamhet. Man kan säga att de har skapat ett eget imperium inom denna bransch. Under sommarhalvåret har de åkt runt till olika platser, främst i Norge.

Sommaren 1990 åkte jag upp till Tromsö och fick pröva på livet som tivoliarbetare. Jag jobbade med den attraktion som min kusin Ola hade, nämligen att krossa glasflaskor genom att kasta bollar av basebollvariant. Arbetspassen var långa, där som i andra stånd, men det var nog ingen som skulle få för att gnälla över det. Att bo tre veckor hemifrån var nog nyttigt för mig.
På vägen upp hämtades jag av en kille med smeknamnet "Knappen". Bilresan var lång men gick fort. Två timmar söder om Jokkmokk stannade han bilen och sa: "Nu kan du köra ett tag".  Jag hade inget körkort än men han lutade sig bakåt och tog en tupplur nästan ända fram till Jokkmokk. Inte mycket andra bilar i farten - och inga renar, så allt gick bra!

En söndag hade jag ledigt och tänkte passa på att se Tromsö IL spela fotboll. Hittade inte riktigt till Alfheim stadion. Jag frågade efter vägen och fick rådet; "gå dit alla andra går!".Intresset för TIL var stort och framgångarna hade kommit med nye tränaren: en viss Tommy Svensson.

Ett annat TIL-minne var när tivolit hade flyttat vidare till Finnsnes. Det var en midnattssolskväll med festande (vilket också var en rätt ny företeelse för mig). När discjockeyn hade spelat sista låten och det var stängningsdags, brast alla gästerna ut i gemensam sång. Det som sjöngs var TIL:s kampsång. Och då ska man veta att Finnsnes ligger 16 mil från Tromsö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar