söndag 20 februari 2011

Nya besked – nytt bränsle

Det var en viss omsättning på mina onkologläkare i början. Vid ett tillfälle, tidigt under 2011 möttes jag plötsligt även av helt ny information. Min tumörsjukdom, som hittills hade klassats som obotlig, fick jag plötsligt höra att man skulle kunna få bukt med!

Allt är ju relativt. Jag fick presenterat allt som talade till mina fördelar: lyckad operation, låg ålder och bra grundfysik.

Det var svårt att ta in den plötsligt nya informationen! Under två månader hade vi levt med en mycket mörk bild av det hela. Nu skulle den plötsligt vändashelt upp och ner – till det bättre! Dock anmärkningsvärt att två läkare i samma team kan ge så varierande information om samma diagnos!

Jag kan inte förneka att jag fick jag lite nytt bränsle den där dagen. Även om jag hade kommit så långt i min mentala bearbetning och nått en positiv grundinställning, fylldes jag nu tillfälligt med ytterligare hopp.

Med distans till vad jag fick höra den där dagen, inser jag ändå, realistiskt, att alla negativa delar av sjukdomen helst skulle behöva hållas helt borta under lång tid, för att ordet ”bota” fortfarande skulle kunna vara helt aktuellt.

Helt enkelt ha en jäkla tur och slippa alla former av nya tumörbildningar. Möjligen i så fall att man kan hålla sjukdomen i schack – men därifrån känns steget långt till att bota sjukdomen.

När jag 2013 tittar bakåt kan jag ju konstatera att jag inte har haft den maximala turen, och vägen har varit lite väl krokig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar