fredag 12 april 2013

HEM ljuva HEM


Detkan ha varit sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Plötsligt ratades ändelsen”-hem”i diverse samhällsinstanser.             
tDaghem blev förskola. Ålderdomshem blev äldreboende.Sjukhem fick säkert också någon ny benämning i iungefär samma veva.
Själv jobbade jag en sommar i köket på Knivstahemmet.Det medförde tyvärr ingen ökad förståelse från min egen sida att det inte handlade omågon anstalt avsedd för människoförvaring….
Även om det nu förtiden lindas in i lite finare namn (Estrids gård) var det med tårar och tandagnisslan som jag åkte iväg tildessa, lkommunens fräscha och hya boende;i mitt fall ett så kallat korttidsboende.Jag får hjälp med diverse toealettbestyr och andra saker som också hämmas avminhalvsidesförlamning.dessutom är jag under ständig uppsyn om jag skulle få nya krampanfall. En annan stor fördel äratt det på plats finns bra möjligheter för sjukgymnastik.Tanken var från början (enligt vårdplanering med biståndshandläggaren) att jag skulle bo någon vecka på detta boende, så att han skulle hinna leta fram personer som ska ta hand om mig idett ordinarie hemmet.På Estrids gård har jag inte direkt höjt snittåldern…Mat och service får högt betyg.Likaså graden av tristess… Så nu gläds jag verkligen över att få åka hem i morgon! Borta är ofta bra men hemma är alltid bäst!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar