torsdag 11 april 2013

Den onödige medborgaren


Efter en vecka på  korttidsboende och ett antal döfödda försök till biståndsmöten
känner rman sig lite lagom som en av samhällets stora belastningar. Vi vrider och vänder på alla pusselbitar för att hitta den optimala lösningen för vår familj. Hemtjänsten är det som kommunen helst vill pracka på oss. Själva hade vi önskemål om personlig assistans.(via F-kassan=mycetsvårare!)
Med risk för att låta bitter: Grattis alla ni som slipper tumörer,förlamning,inkomstbortfall,krampanfall,,biståndsmöten,blamketter och all annan medföljande byråkratiskit!Jag vet ju att det finns gott om familjer som har det betydligt mycket tyngre än vår,sådtär aldrig bra att gnälla mer än nödvändigt....

För vår familj har biståndsdiskussionern orsakat mycket onödig magsmärta och kan varasvår  möjligen vara lite svårt at t ta in för en”vanlig”familj.Kan ni leva som en”vanlig”familj: gör det!
Helst villvi ju ha en personlig assistent. Det säger ju sig självt att detta vore mycket lättare för att hålla nere antalet personer men även chanser att lyckas hitta en bra personkemi.


För mig är ”hemtjänst”mer förknippat med en 70-årig dam som inte längre orkar dammsuga eller sköta övriga hushållssysslor.
Personlig assistent skulle vara gratis för oss medan hemtjänst kostar 260 kronor i timmen! och det kandet ändå handla om en person som inte kan identifiera ett krampanfall ellerveta hur man ska agera då… 
Foertfarande knäckt efter ännu ett biståndsmöte,förbannar jag mig själv över vilken belastning jag plötsligt har blivit. Då passar biståndshandläggaren på att upplysa om att jag kostar samhället 350 000kr/år. Men jag har faktiskt betalat skatt! Onödig känner jag mig ändå!Förlåt så mycket !!




  








3 kommentarer:

  1. Hej Klas,
    Jag blir bara förbannad när jag läser det du skriver. Och då menar jag verkligen att du är värd av hela mitt hjärta att få en bra personlig assistent.

    Kram och ta hand om dig.
    Anna-Lena

    SvaraRadera
  2. Hej Klas
    Håller med Anna-Lena,man blir sååå förbannad, din farmor sa att man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Ligger mycket i det.

    Men flytta vargar det ska vi......
    Kram till dig och dina tjejer från faster carin

    SvaraRadera
  3. Låter helt sjukt att vi vårt "moderna upplysta 2013" möta så mycket byråkrati och oförståelse. Men det är en värd som jag stött på som personal vid flera tillfällen och börjat förstå att biståndshandläggning handlar om vem man pratar med och att det kan vara en slump om man träffar en bra biståndshandläggare. En byråkratisk undran, är det LSS-handläggare du träffar eller " vanliga " biståndshandläggare.

    Men det är nog tyvärr så att det fortfarande år så att man skall vara relativt frisk för att orka vara sjuk.. sjukt helt enkelt..
    /Mats

    SvaraRadera