fredag 16 november 2012

Mer direkta symtom av sjukdomen


Många cancerpatienter konstaterar att det är behandlingarna som får en att må sämst och som stjäl mest kraft.

Men från och med våren/sommaren 2012 har det varit sjukdomen i sig som sätter käppar i hjulet för mig.

I och för sig hade jag en ny strålningsbehandling i november. Jag kunde ju inte annat än hoppas på positiv effekt.  Dessförinnan hade jag även fått höra rakt ut att ”Vi vet inte om det finns så mycket fler alternativ av behandling, Klas”. I sammanhanget kändes det därför som en seger att strålning faktiskt fortfarande var genomförbar.

Men backar man till senaste sommaren var den fylld av kramper i vänstra delen av ansiktet, som mest uppåt 15 kramptillfällen under ett dygn – även i samband med sömn. 
Vissa kanske hade trott att det som jag beskrev som ”kramp”, var att jag föll ihop totalt och låg och sprattlade. Men det var alltså epilepsi av mer lokal sort.

Krampmedicinerna hade god verkan i långa perioder. Före sommaren hade jag en krampfri period på nästan fyra månader. Och när jag skriver detta har det nog gått ännu längre tid sedan jag senast hade krampkänning.

Inga kramper på länge alltså, vilket jag är tacksam över!

Däremot började styrka och motorik försvinna i vänster hand. Dessa besvär började i slutet av september 2012 och har tilltagit allt mer. På sistone har mototikproblemen spridit sig hela vägen ner till ben och fot. Det påverkar även balansen och just nu känner jag mig som en relativt ofunktionell människa. På vänster sida är arm och ben som överkokt spaghetti.

Den nedsatta motoriken gör att jag inte kan knäppa knappar, öppna vissa förpackningar, knyta knutar eller skära mat. Även stora svårigheter att behärska datorn, som annars har varit viktig i terapin för mig här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar